fbpx
  • Godziny otwarcia

PON-PT: 8:00 - 18:00

SOBOTA: 8:00 - 14:00

Chomiki w Ziemi Świętej! Pielgrzymka z okazji jubileuszu 25-lecia firmy – relacja dzień po dniu

Z okazji jubileuszu 25-lecia firmy Chomik, w tym roku odwiedzamy miejsca święte, ważne i ciekawe. Nasze wyprawy rozpoczęliśmy od Meksyku, skąd relacjonowaliśmy dzień po dniu nasze doświadczenia. Druga wycieczka to pielgrzymka do Izraela – bądźcie z nami!

Dzień 7. Ain Karim i Yad Vashem oraz obchody Niedzieli Palmowej w Jerozolimie

Ain Karim jest niewielką miejscowością na zachód od Jerozolimy. Stoi tam franciszkański kościół Nawiedzenia, zbudowany w miejscu gdzie wedle tradycji Maria odwiedziła św. Elżbietę, matkę Jana Chrzciciela. Nad grotą, tradycyjnie uważaną za miejsce, w którym urodził się Jan Chrzciciel, wznosi się kościół św. Jana. W Yad Vashem zwiedzaliśmy Muzeum Historii Holocaustu, upamiętniające 6 milionów zamordowanych Żydów. To właśnie Yad Vashem zajmuje się nadawaniem tytułów Sprawiedliwych wśród Narodów Świata osobom, które podczas wojny ratowały Żydów od zagłady. Jednak najważniejszym wydarzeniem siódmego dnia naszej wyprawy było uczestnictwo w obchodach Niedzieli Palmowej w Jerozolimie. Tym niezwykłym przeżyciem rozpoczęliśmy Wielki Tydzień, czas duchowego przygotowywania się do Wielkiejnocy.

Wideo-relacja z trasy zwiedzania od Marcina – dziękujemy!

Dzień 6. Jerozolima – Góra Oliwna, Getsemani i Bazylika Grobu Pańskiego

W sobotę poprzedzającą Niedzielę Palmową odwiedzamy miejsca związane z Męką Pańską. Na Górze Oliwnej, gdzie Jezus nauczał modlitwy Ojcze Nasz, wzniesiono świątynię Pater Noster, a na jej ścianach tekst najsłynniejszej chrześcijańskiej modlitwy widnieje aż w 60 językach. Tutaj znajduje się też drugi kościół – przyklasztorny Dominus Flevit, w którym Jezus zapłakał nad losem Jerozolimy.

U stóp Góry znajduje się Ogród Oliwny, miejsce pamiętające czuwanie Jezusa wraz z Apostołami w wieczór przed pojmaniem. Rosnące tutaj drzewa oliwne liczą 2000 lat, były więc świadkami wydarzeń poprzedzających zbawienie. Tutaj stoi słynna Bazylika Agonii, zwana też Bazyliką Narodów czy Kościołem Konania, upamiętniająca modlitwy Zbawiciela.

Będąc w Jerozolimie tydzień przed Świętem Zmartwychwstania, nie sposób nie poddać się tradycji przejścia Drogą Krzyżową – ulicą Jerozolimy, prowadzącą przez Dzielnicę Muzułmańską i Dzielnicę Chrześcijańską. Budynki przylegające do krętych zaułków prezentują poszczególne stacje. Spacer, któremu towarzyszą rozważania i modlitwa kończy się przy Bazylice Grobu Pańskiego, gdzie znajduje się pięć ostatnich stacji Drogi. Najważniejsze miejsca w tej świątyni to zabudowany pagórek, na którym wedle tradycji ukrzyżowano Jezusa (po hebrajsku zwany Golgota, po łacinie Kalwaria) oraz Jego grobowiec.

Dzień 5. Betlejem – Bazylika Narodzenia Pańskiego i Pole Pasterzy, Jerozolima – Grób Dawida i Wieczernik

Miejsce, gdzie narodził się Zbawiciel, uczczono wzniesieniem świątyni. Nad Grotą Narodzenia znajduje się Bazylika Narodzenia Pańskiego, której budowę rozpoczęto w IV wieku. Jest to jeden z najstarszych kościołów na świecie, który funkcjonuje nieprzerwanie od czasów powstania. W pobliżu Bazyliki znajdujemy Grotę Mleczną, w której Maryja karmiła Dzieciątko w czasie ucieczki do Egiptu, a upadające na skały krople mleka nadały im biały kolor. Każdy krok w Ziemi Świętej pozwala nam odczuć atmosferę wydarzeń okresu narodzenia Chrystusa. Groty skalne na Polu Pasterzy to ślad po miejscach schronienia pasterzy – także tych, którzy odwiedzali Boże Dziecię. W jednej z tych grot Anioł ukazał się pasterzom i oznajmił narodzenie Jezusa, dlatego w tym miejscu zbudowano kościół.

Jerozolima to miejsce przełomowych wydarzeń, a wiele z nich dokonało się na Górze Syjon – ustanowienie Eucharystii, pojawienie się zmartwychwstałego Jezusa, zesłanie Ducha Świętego, pochówek króla Dawida, zaśnięcie Maryi czy słynne zaparcie się Jezusa przez Piotra. Osobliwe widoki sprzyjają napawaniu się duchowym klimatem tego miejsca.

Dzień 4.  Jerycho, Rzeka Jordan – miejsce Chrztu Pana Jezusa, relaks nad Morzem Martwym, Jerozolima

“Jezus pełen Ducha Świętego, powrócił znad Jordanu i czterdzieści dni przebywał w Duchu na pustyni, gdzie był kuszony przez diabła.[…]”

Każdy dzień naszej jubileuszowej pielgrzymki daje nam szanse na utrwalenie wiary. Dziś odwiedzamy dwa, bardzo istotne punkty. Symboliczne miejsce chrztu Jezusa – Kasr al-Jahud nad rzeką Jordan oraz miasto pod Górą Kuszenia – Jerycho.  Miasto to w Biblii jest opisane jako Miasto Drzew Palmowych oraz uznawane jest za jedno z najstarszych i najniżej położnych miejscowości na świecie. Ze szczytu Góry Kuszenia roztacza się przepiękny widok na dolinę Jordanu i to właśnie z tego miejsca szatan miał kusić Jezusa ukazując mu bogactwo tej ziemi. Znajduje się tu także grota, w której Chrystus miał przebywać w czasie 40-dniowego postu. Przy okazji dostaliśmy szansę na odnowienie przyrzeczeń Chrztu Świętego poprzez zanurzenie w wodach Jordanu – na wzór tego obrzędu, którego Jan Chrzciciel udzielił samemu Jezusowi. Dzięki niesamowitym duchowym doświadczeniom – uśmiech i dobry nastrój nas nie opuszczały. Zmieniliśmy nawet środek transportu! Ciekawe ilu z nas porzuci samochód na stałe i od dziś do pracy będzie dojeżdżać na wielbłądzie? 😀

Po tak emocjonujących przeżyciach czas na chwilę relaksu! Dzisiaj wypoczywamy nad Morzem Martwym. Plaża, ciepła woda, błoto.. Czego chcieć więcej? Zaraz, zaraz… Błoto? Naszym podróżnikom jak widać humor dopisuje. Chyba po powrocie otworzymy chomikowe SPA 🙂

Po kąpielach, leżakowaniu czas na powrót do hotelu. Jednak pamiętając, że chomiki ? to zwierzątka nocne, nie kładziemy się spać, tylko wybieramy się na zwiedzanie Jerozolimy!

Dzień 3. Kana Galilejska, Nazaret, Góra Tabor i Tyberiada

Kolejny dzień zaczynamy jak zwykle od najważniejszego posiłku, czyli śniadania. Czeka na nas intensywny dzień, pełen wrażeń i wzmacniający naszą wiarę – to dziś odwiedzamy Kanę Galilejską.  To właśnie tutaj Jezus na weselu ubogiej rodziny dokonał pierwszego cudu czyli przemienienia wody w wino. W miejscu tym wybudowano kościół Franciszkanów zwany także Kościołem Pierwszego Cudu. Sama świątynia to także przepiękna architektura, w środku można zobaczyć stare stągwie, a także fragment średniowiecznej mozaiki posadzkowej. Przed rozpoczęciem mszy zaopatrzamy się w wino na przyjęcie weselne, bo w czasie nabożeństwa aż 8 chomikowych par będzie odnawiało swoje przysięgi ślubne!

Naładowani pozytywnie i pełni nadziei na przyszłość, jedziemy do Nazaretu. To właśnie tutaj znajduje się największa chrześcijańska świątynia na Bliskim Wschodzie oraz jedna z trzech najważniejszych świątyń chrześcijańskich – Bazylika Zwiastowania. W tym miejscu Archanioł Gabriel oznajmił Marii radosną wieść, że została wybrana przez Boga na matkę Jego syna. Wnętrze świątyni zdobi cykl malowideł o tematyce maryjnej. Możemy tu zobaczyć Matkę Boską o skośnych oczach czy w turbanie i afrykańskim stroju. Odwiedzamy także kościół św. Józefa, który został wzniesiony w miejscu dawnego warsztatu i domu cieśli Józefa, męża Marii. Prawdopodobnie to w tym miejscu wychowywał się Jezus Chrystus. Podczas zwiedzania nie może oczywiście zabraknąć najważniejszego – chomikowych zdjęć grupowych! 🙂

Dzisiaj również nie odpoczywamy, przed nami kolejne niesamowity punkt – Góra Tabor zwana także Górą Przemienienia Pańskiego.Wydarzenie to upamiętnia wybudowana na szczycie piękna franciszkańska Bazylika Przemienienia Pańskiego z kaplicami poświęconymi Mojżeszowi i Eliaszowi. Po całym dniu zwiedzania wracamy do Tyberiady, ale to nie koniec przygód na dziś. Wieczorem odwiedziliśmy lokalny kościół św. Piotra Rybaka. Został wybudowany w XII wieku a na dziedzińcu odnajdujemy kamienny pomnik z herbami polskich miast takich jak Warszawa, Kraków, Poznań czy Gdańsk. Został nam tylko powrót do hotelu, przepyszna kolacja i oczekiwanie na kolejny dzień pełen wrażeń!

Dzień 2. Góra Błogosławieństw i Jezioro Galilejskie

Po zakwaterowaniu się i odpoczynku zaczynamy naszą pielgrzymkę od Góry Błogosławieństw – wzgórze na północnym brzegu jeziora Genezaret, w okolicach Kafarnaum, które tradycja chrześcijańska wiąże z nauczaniem Jezusa i wygłoszeniem przez Niego Kazania na górze.

Odwiedziliśmy także dawne miasto Kafarnaum, w którym w Nowym Testamencie Jezus czynił cuda. Przy pomniku św. Piotra był czas na kolejne grupowe zdjęcie 🙂

Kolejnym punktem pielgrzymki był Kościół Prymatu św. Piotra w Tabgha. Zbudowany z czarnego bazaltu wulkanicznego i ustanowiony na skale. W środku przed ołtarzem z posadzki wystaje skała “Mensa Christi” zwana też “Stołem Pana”. Według tradycji to właśnie na tej skale po cudownym połowie Jezus zaoferował apostołom posiłek: ryby i chleb. Przy tej skale też Jezus po posiłku zapytał trzykrotnie Szymona:  Szymonie, synu Jony, czy Mnie miłujesz? Na co otrzymał odpowiedź: Panie, Ty wiesz, że Cię miłuję. Byliśmy też w miejscu, gdzie miały miejsce
cudowne rozmnożenie chleba dla 5 tys mężczyzn 🙂

Po prawie całym dniu zwiedzania, wybraliśmy się na rejs po Jeziorze Galilejskim (Tyberiadzkim) – największym jeziorze słodkowodnym Izraela, położone jest ono na północy kraju w Galilei. Niektórzy nazywają je morzem, jednak w rzeczywistości jest to jezioro przepływowe, przez które przepływa rzeka Jordan stanowiąca wraz z jeziorem podstawowe źródło wody dla Izraela. Większość z apostołów Jezusa Chrystusa pochodziła z rybackich miejscowości położonych właśnie nad Jeziorem Tyberiadzkim. Oczywiście nasza wyprawa na 25-lecie nie mogła być zwyczajna! Odbyliśmy rejs pod banderą Chomika. Może już niedługo będziemy mieć własną morską flotę? 😀

Po rejsie zatrzymaliśmy się na posiłek – pyszną i zdrową rybę w jednej z restauracji nad jeziorem 🙂 Po posiłku zostaliśmy jeszcze chwilę przy morskiej bryzie nad brzegiem Jeziora Galilejskiego. Zachodzące słońce rozpieszcza nas na plaży, więc chyba posiedzimy tu jeszcze przed powrotem do hotelu 🙂

Dzień 1. Podróż

Naszą podróż zaczynamy na lotnisku w Krakowie, skąd samolot zabierze nas bezpośrednio do Tel Awiwu.
Już nie możemy się doczekać… Jeszcze tylko nadamy walizki, przejdziemy odprawę i WYRUSZAMY!!!

Boeing zabiera nas na lotnisko Ben Guriona. 4-godzinny lot mija szybko, szczególnie w takim rozbawionym towarzystwie! Humory dopisują, wszyscy jesteśmy podekscytowani, głodni wrażeń i nie możemy się doczekać aż będziemy na miejscu.

Po dotarciu na miejsce, spotykamy się z naszą przewodniczką Minną i ruszamy do Tyberiady. W hotelu mamy tylko chwilę na zameldowanie oraz rozpakowanie i od razu ruszamy na nocne zwiedzanie i poszukiwania skarbów w nadmorskiej Cezarei. Kosztowności może nie znaleźliśmy ale za to spotkaliśmy fascynującą Panią Meduzę!
Oczywiście Chomiki nie odpoczywają, tyle pięknych miejsc na nas czeka – nie ma czasu na spanie! 🙂 W drodze powrotnej do hotelu, zatrzymaliśmy się w miejscowości Hajfa gdzie podziwialiśmy niesamowite widoki. Oczywiście był też czas na nasze pierwsze grupowe zdjęcie zdjęcie w miejscu pełnym historii i wiary czyli w Ziemi Świętej! 🙂

INFORMACJA O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH
Jeżeli jesteś na zdjęciu/filmie, to dlatego, że wyraziłeś na to ustną lub pisemną zgodę. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. firma Chomik M. Świeży sp. jawna informuje, iż:
1) Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Chomik M. Świeży sp. jawna z siedzibą w 32-420 Gdów, ul. Cegielniana 875, NIP 683 00 07 402.
2) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celach marketingowych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a, który brzmi: „zgoda osoby, której dane dotyczą, na przetwarzanie jej danych osobowych w jednym bądź większej liczbie określonych celów”.
2) Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do przeprowadzenia danej akcji promocyjnej/upamiętnienia wydarzeń, wliczając w to publikacje ciągłe, których terminu zakończenia nie przewiduje się.
4) Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność
z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Wniosek w każdym z takich przypadków należy przekazać do Zespołu Ds Ochrony Danych Osobowych na adres odo@chomik.pl i powinien on zawierać:
– przedmiot wniosku – o co się wnioskuje,
– informacje pozwalające na odnalezienie danych (imię i nazwisko, miejsce, w którym opublikowano film/zdjęcie itp.),
– dane kontaktowe, na które Zespół wyśle status realizacji procesu, o który się wnioskuje,
– zakres danych, których dotyczy wniosek.
5) Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, tel. 22 531 03 00, fax 22 531 03 01, kancelaria@giodo.gov.pl), gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.